Mikä ihme on eläkeratkaisija?
Eläkeratkaisija on tittelin mukaisesti henkilö, joka ratkaisee eläkehakemuksia. Titteli voi olla eläkelaitoksesta riippuen myös ratkaisija, ratkaisuasiantuntija, ratkaisun erityisasiantuntija tai Kelassa joskus etuuskäsittelijä. Yleensä eläkelaitokset vaativat, että ratkaisija on korkeakoulutettu ja on aikaisemmin työskennellyt eläkeasioiden parissa.
Työkyvyttömyyseläkehakemuksen käsittelyssä on aina mukana se saatanasta seuraava eli vakuutuslääkäri ja siinä käsi kädessä kulkee eläkeratkaisija. Vakuutuslääkäri tai asiantuntijalääkäri arvioi hakemuksen lääketieteellistä puolta ja eläkeratkaisija varmistaa, että kaikki muu on kunnossa. Ratkaisija voi esimerkiksi korostaa hakemusasiakirjoissa vastaan tulleita sosiaalisia ja taloudellisia seikkoja (ikä, työhistoria, koulutus, asuinpaikka jne) tai muita myöntöä/hylkäystä tukevia tekijöitä vakuutuslääkärille.
Lisäksi eläkeratkaisija tarkistaa, että hakijalla on todettavissa ansionalenema. Koska työkyvyttömyyseläke on korvausta heikentyneestä kyvystä hankkia ansiotuloja, ei ole uskottavaa, jos lääkärinlausunnon mukaan hakija ei pysty tekemään mitään töitä ja samaan aikaan rekisteritiedoissa paukutetaan tasaista 4 000 euron kuukausitiliä. Ratkaisijan tehtäviin kuuluu myös esimerkiksi hankkia hakemukseen lisäselvityksiä ja selvittää muiden etuuksien vaikutuksia eläkeoikeuteen.
Yleensä eläkeratkaisija ottaa myös kantaa siihen, olisiko ammatillinen kuntoutus asiakkaalle järkevä vaihtoehto. Ammatillinen kuntoutus on työkyvyttömyyseläkkeisiin nähden ensisijainen etuus, mutta sekä ensisijainen etuus että ammatillinen kuntoutus ovat omien postaustensa arvioisia aiheita.
Vaikka eri työeläkelaitoksissa toteutetaankin samoja tehtäviä, työkyvyttömyyseläkeratkaisussa saattaa olla käytännön tasolla eroja. Tiedänpä yhden eläkelaitoksen, jossa lääkärit ja ratkaisijat tekevät työtä samassa tilassa ja vaihtavat aktiivisesti ajatuksia sermien yli. Yleensä ajatustenvaihto tehdään kuitenkin järjestelmien kautta kirjallisesti sen kummemmin keskustelematta.
Miksi on asiakkaan onni, että eläkeratkaisija on hyvä työssään?
Tarpeeksi kokenut ratkaisija uskaltaa kyseenalaistaa vakuutuslääkärin kannanottoja. Ihmisiä hekin vain ovat ja joskus huonona päivänä saattaa tulla aika höpsöä tekstiä.
Kahdet silmät näkevät enemmän kuin yhdet. Jotain oleellista saattaa jäädä vakuutuslääkäriltä huomaamatta, jolloin ratkaisija voi jälleen kyseenalaistaa kannanottoa.
Vakuutuslääkäri ei voi osata kaikkia työeläkelakien kiemuroita ja sudenkuoppia, vaan niissä luoviminen jää ratkaisijan vastuulle.
Plussat ja miinukset
Mitä vihaan tässä työssä? Asiakkaiden vihaisia yhteydenottoja. Sitä, että halutaan vain huutaa omaa pahaa oloa, eikä edes yritetä keskustella rakentavasti. Ymmärrän, että harmittaa, mutta mitä se huutaminen auttaa? Minun nimeni pitää hallintolain mukaan olla eläkepäätöksellä ja vihaan sitä, että muutama asiakas on keksinyt maalittaa minut.
Vihaan myös sitä, että välillä huomaa selvästi, että vakuutuslääkäriä ei kiinnosta asiakkaan kohtalo yhtä paljon kuin minua. Onneksi olen aina valmis vaatimaan, että vakuutuslääkäri katsoo asian uudelleen tai perustelee (selvästi hätäisen) kantansa paremmin. Paskoja tai hätäisiä päätöksiä en suostu antamaan.
Eniten vihaan kuitenkin järjestelmän monimutkaisuutta. Tämä on haastava himmeli asiantuntijoillekin, saati sitten sairastuneelle ihmiselle, joka tähän vieraaseen maailmaan joutuu harhailemaan. En yhtään ihmettele, miksi ihmisillä on työkyvyttömyyseläkkeestä aivan vääriä käsityksiä, jotka yleensä johtavat pettymykseen. Toivottavasti tästä blogista on jotain hyötyä jollekin sieluparalle.
Palkkakin voisi olla parempi.
Mikä tässä työssä sitten on hyvää?
No, työ on itsenäistä, monipuolista ja antaa hyvää perspektiiviä oman elämän
draamaan. Jos on vaikka parisuhdeongelmia, niin kumman pieniltä ne tuntuvat,
kun hakemuksissa tulee vastaan terminaalivaiheen haimasyöpää sairastava
asiakas.
Kommentit
Lähetä kommentti